خواص سنگ ها

سنگ سیترین چیست؟ خواص سیترین و تشخیص سیترین اصل

سنگ سیترین چیست؟ خواص سیترین و تشخیص سیترین اصل

سنگ سیترین یکی از سنگ‌های معدنی ارزشمند با فرمول شیمیایی SiO2 است که به دلیل کمیاب بودن، دارای ارزش بالایی می‌باشد. بیشترین کاربرد این سنگ در حوزه جواهرات و زیورآلات است که این کاربرد از گذشته تا کنون ادامه دارد. در این مقاله به بررسی کامل این سنگ سیترین، ویژگی‌ها و خواص آن خواهیم پرداخت.

معرفی سنگ سیترین

سنگ سیترین در دسته‌بندی سنگ‌های کوارتز قرار می‌گیرد که تنوع رنگی آن از زرد روشن تا نارنجی مایل به قرمز، متغیر است. این سنگ دارای سیستم بلوری و ظاهری ابر و بادی بوده که به معنای رفاه، شادی و انرژی می‌باشد. سنگ سیترین از خانواده کوارتز است که دومین ماده معدنی موجود در پوسته زمین از لحاظ فراوانی به شمار می‌آید. مانند همه سنگ‌های خانواده کوارتز سختی سنگ سیترین هم 7 است. معنی لغوی سیترین در برخی از زبان‌های دنیا به عنوان لیمو معنی می‌شود که از لحاظ ظاهری با این سنگ هماهنگی دارد.

تاریخچه سنگ سیترین

قدمت استفاده از سنگ سیترین به عنوان یک جواهر تزئینی درخشان به 300 سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد. در یونان و روم باستان از این سنگ برای تزئین انگشترها و جواهرات استفاده می‌شده است که با گذشت سال‌ها، همچنان به عنوان یک سنگ تزئینی ارزشمند، مخاطبان بسیار زیادی دارد. در قرن 17 میلادی، ملکه ویکتوریا از این سنگ در تزئین جواهرات خود استفاده می‌کرد و یکی از سنگ‌های محبوب او به شمار می‌آمد. همچنان بسیاری از افراد شناخته شده جهان، جواهراتی که در آنها از این سنگ استفاده می‌شود را برای مناسبت‌های خاص خود انتخاب می‌کنند. این سنگ علاوه بر زیبایی، ویژگی‌ها و خواص بسیار زیادی دارد که توانسته در تمام این سال ها، توجه افراد را به خود جلب کند.

تاریخچه سنگ سیترین

خواص سنگ سیترین

یکی از مواردی که باعث شده سنگ سیترین و بسیاری از سنگ‌های قیمتی دیگر، ارزش بالایی نزد افراد از گذشته تا الان داشته باشند، خواص و انرژی موجود در آنها است. سنگ سیترین به سنگ ثروت معروف است. خواص سنگ سیترین مانند بسیاری از سنگ‌های قیمتی دیگر، متنوع بوده که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

  • باعث گرمی و انرژی بخشی به قلب می‌شود.
  • در درمان افسردگی و عصبانیت مفید است.
  • باعث تقویت روح، روان و اعصاب می‌شود.
  • باعث از دفع انرژی و نیروی منفی می‌شود.
  • یکی از سنگ‌های مفید برای تقویت عزت نفس می‌باشد.
  • در گذشته درمانگران از این سنگ برای بهبود گردش خون، دفع سموم و تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده می‌کردند.
  • یکی از سنگ‌های ارزشمند برای دفع بیماری و محافظت در برابر مارهای سمی نیز به شمار می‌آید.

خواص سنگ سیترین

نحوه تشخیص سنگ سیترین اصل

تمام خواصی که در بالا به آن اشاره شد، مربوط به سنگ سیترین اصل است که باید آن را از نمونه‌های تقلبی که در بازار عرضه می‌شوند، تشخیص داد. اولین مورد در تشخیص سنگ سیترین اصل، توجه به رنگ آن می‌باشد. رنگ طبیعی نمونه‌های اصل این سنگ، زرد و مایل به نارنجی است که هیچگونه طرح، نقش و نگاری نیز ندارند. برخی از سودجویان، این سنگ را با نام‌های دیگری نیز در بازار می‌فروشند. راه دقیق تشخیص نمونه‌های اصل از تقلبی، استفاده از تجهیزات گوهرشناسی می‌باشد. برای خرید نمونه‌های اصل بهتر است به مراکز و فروشگاه‌های معتبر مراجعه کرد یا از افراد متخصص در این زمینه راهنمایی گرفت.

نحوه تشخیص سنگ سیترین اصل

سنگ سیترین برای چه ماهی است؟

هر کدام از سنگ‌های قیمتی نماد یکی از ماه‌های سال هستند که این امر در خصوص سنگ سیترین نیز وجود دارد. سنگ سیترین نماد ماه آبان است که بیانگر شجاعت، صمیمیت و خرد می‌باشد. متولدین ماه آبان، افرادی زیرک و رمزآلود می‌باشند که با عنصر آب به دنیا می‌آیند. استفاده از این سنگ برای متولدین آبان و سایر افراد جهت رفع مشکل بی خوابی استفاده می‌شود.

شارژ و پاکسازی سنگ سیترین

یکی از مهمترین موضوعاتی که در خصوص سنگ سیترین و سایر سنگ‌ها وجود دارد، نحوه پاکسازی و شارژ آنها می‌باشد. یکی از راههای طبیعی برای شارژ این سنگ ارزشمند، استفاده از انرژی خورشید است. چون معنای این کریستال با عناصر حیات بخش مرتبط است، می‌توان آن را با برگرداندن به طبیعت شارژ و پاکسازی کرد. در این روش باید سنگ سیترین را برای چند دقیقه کوتاه زیر تابش مستقیم نور آفتاب قرار داد. انجام این کار باعث می‌شود تا انرژی منفی که ممکن است جذب آن شده باشد، از بین برود.
یکی دیگر از روش‌های کاربردی برای شارژ سنگ سیترین، استفاده از سنگ سلنایت است. سنگ سلنایت یکی از سنگ‌های خاص و ارزشمندی است که دارای خواص تصفیه کنندگی قوی بوده و نیازی به شارژ و پاکسازی انرژی خود ندارد. با کنار هم قرار دادن این سنگ در کنار سیترین، می‌توان انرژی‌های منفی ذخیره شده در آن را از بین برد. برای پاکسازی سنگ سیترین همچنین می‌توان از آب و صابون یا مواد شوینده ملایم که مخصوص طلا و جواهرات هستند، استفاده کرد. هنگام خشک کردن نیز باید از پارچه‌های نرم و لطیفی که روی سطح سنگ خراشی ایجاد نمی‌کنند را به کار برد.

شارژ و پاکسازی سنگ سیترین

روش نگهداری سنگ سیترین

کسانی که از سنگ سیترین در طلا و جواهرات خود استفاده می‌کنند باید با راههای مراقبت از آن نیز آشنا باشند. در ادامه به برخی از نکات مهم مراقبتی در این زمینه اشاره خواهیم کرد.

  • این سنگ را نباید در معرض بخار داغ قرار داد چون باعث آسیب به آن خواهد شد.
  • پاک کننده‌های التراسونیک یکی از مواد شوینده آسیب زا برای سنگ سیترین به شمار می‌آیند که نباید استفاده کرد.
  • با زیورآلاتی مثل انگشتر یا دستبندهایی که سنگ سیترین دارند، اقدام به شستن ظرف با مواد شوینده قوی نکنید. انجام این کار باعث تخریب بافت سنگ یا خدشه دار شدن سطح آن می‌شود.
  • قرار گرفتن این سنگ برای مدت زمان طولانی در معرض نور آفتاب، می‌تواند رنگ آن را تغییر دهد.
  • از تماس مواد آرایشی و عطر نیز با سطح سنگ‌های سیترین خودداری کنید چون می‌تواند باعث ایجاد تغییر رنگ آن شود.

کشورهای محل استخراج سنگ سیترین

بزرگترین معادن سنگ سیترین در جهان، متعلق به کشور برزیل است و سالیانه حجم بالایی از آن توسط این کشور به سراسر جهان صادر می‌شود. سایر کشورهای استخراج کننده این سنگ بعد از برزیل شامل آمریکا، بولیوی، اسپانیا، ماداگاسکار، آرژانتین، هند و تعدادی از کشورهای آفریقایی می‌باشند. سنگ سیترین در برخی از مناطق ایران مثل رشته کوه‌های مازندران، همدان، کرمان، قم و کرمانشاه نیز یافت می‌شود. کیفیت نمونه هایی که در مناطق مختلف ایران استخراج می‌شوند، پایین بوده و نمونه‌های باکیفیت خیلی کمیاب هستند. در حالت کلی نیز سنگ‌های سیترین طبیعی و باکیفیت خیلی کمیاب هستند. اکثر نمونه هایی که در بازار عرضه می‌شوند، آمیتیست می‌باشند که تحت دمای بالا، رنگ آنها از بنفش به زرد تغییر کرده است.

کشورهای محل استخراج سنگ سیترین

قیمت سنگ سیترین

قیمت سنگ سیترین به چند عامل بستگی دارد. رنگ، پاکی، وزن و برش سنگ سیترین در قیمت گذاری آن تاثیر گذار است. رنگ سیترین هر چقدر طبیعی‌تر باشد و بهسازی و تقویت رنگ نباشد بهتر است. سنگ سیترین هر چقدر شفاف‌تر باشد و ناخالصی کمتری در سطح آن باشد باارزش تر است. وزن سنگ سیترین بر اساس قیراط محاسبه می‌شود و هر چقدر وزن سنگ بالاتر باشد قیمت بالاتری دارد. نوع برش هم در قیمت سنگ سیترین اثرگذار است. تراش‌های ساده مثل دامله و امرالد قیمت کمتری نسبت به تراش برلیان با صفحات زیاد دارند.
جهت خرید سنگ سیترین حتما فاکتورهای بالا را در نظر بگیرید. در صفحه محصولات سنگ سیترین سایت گوهرینو تنوع بالایی از محصولات سنگ سیترین موجود کرده‌ایم تا شما به راحتی و اطمینان خاطر از اصالت محصولات بر اساس سلیقه خودتان سنگ سیترین مورد نظر خودتان را انتخاب و خرید نمایید.

محصولات سیترین گوهرینو:

نگین سیترین طبیعی کد 143

693,000 تومان
نگین سیترین طبیعی اصل با رنگ طبیعی و کیفیت بسیار عالی تراش امرالد با وزن 3.85 قیراط و ابعاد 10

نگین سیترین طبیعی کد 146

612,000 تومان
نگین سیترین طبیعی اصل با رنگ طبیعی و کیفیت بسیار عالی تراش امرالد با وزن 3.4 قیراط و ابعاد 11

نگین سیترین طبیعی کد 128

1,090,000 تومان
نگین سیترین طبیعی اصل با رنگ طبیعی و کیفیت بسیار عالی با وزن 6.1 قیراط و ابعاد 11 میلی متر

نگین سیترین طبیعی کد 141

603,000 تومان
نگین سیترین طبیعی اصل با رنگ طبیعی و کیفیت بسیار عالی تراش امرالد با وزن 3.35 قیراط و ابعاد 11

گردنبند سیترین نقره زنانه کد 298

1,350,000 تومان
گردنبند سیترین نقره زنانه ، نقره آب رادیوم شده و سیاه نمی شود. وزن 3.43 گرم ابعاد 3 سانتی متر

نگین سیترین طبیعی کد 137

540,000 تومان
نگین سیترین طبیعی اصل با رنگ طبیعی و کیفیت بسیار عالی تراش امرالد با وزن 3 قیراط و ابعاد 10

گردنبند سیترین نقره زنانه کد 301

2,200,000 تومان
گردنبند سیترین نقره زنانه ، نقره آب رادیوم شده و سیاه نمی شود. وزن 4.9 گرم ابعاد 2.6 سانتی متر

نگین سیترین طبیعی کد 136

432,000 تومان
نگین سیترین طبیعی اصل با رنگ طبیعی و کیفیت بسیار عالی تراش امرالد با وزن 3.6 قیراط و ابعاد 11

دیدگاهتان را بنویسید