خواص سنگ ها

سنگ زبرجد چیست؟ کاربردها و خواص سنگ زبرجد

سنگ زبرجد چیست؟ کاربردها و خواص سنگ زبرجد

سنگ زبرجد یا پریدوت Peridot یکی از سنگ های قیمتی و باستانی می باشد که گوهر ملی مصر نیز به شمار می آید. رنگ بندی این سنگ شامل سبز روشن تا سبز زیتونی بوده که تنوع آن متناسب با میزان آهن موجود در ساختار شیمیایی آن می باشد. در ادامه به معرفی بیشتر این سنگ ارزشمند خواهیم پرداخت.

معرفی سنگ زبرجد

سنگ زبرجد یکی از انواع سنگ های اولیوین به شمار می آید که در زبان یونانی Peridona نام دارد و به معنی “غنی از نعمت” می باشد. البته در گذشته به این سنگ و تمام سنگ های قیمتی دیگر، کریزولیت گفته می شد که در زبان یونانی به معنی طلا است. این سنگ ساختار نسبتا نرمی داشته و تحت تاثیر اسید فولیک تجزیه می شود. علاوه بر استخراج این سنگ در معادن مختلف، در بافت شهاب سنگ هایی که به زمین برخورد کرده اند نیز یافت شده است.

سنگ زبرجد سختی 6.5 تا 7 دارد و شکست نور آن هم 1.690 تا 1.654 است. سنگ زبرجد وزن مخصوص 3.33 است.

معرفی سنگ زبرجد

تاریخچه سنگ زبرجد

نام دیگر سنگ زبرجد، پریدوت است که مصریان باستان آن را به عنوان گوهر خورشید نیز می شناسند. قدمت استخراج این سنگ به 3500 سال پیش در جزیره سنت جان برمی گردد. همان طور که در ابتدا نیز به آن اشاره کردیم، رنگ این سنگ بین سبز روشن تا سبز زیتونی متغیر است که هر چه مقدار آهن موجود در آن بیشتر باشد، رنگ سبز عمیق تری خواهد داشت. یکی از ویژگی های خاص این سنگ قیمتی این است که کنار نور آتش و شمع درخشان بوده و در تاریکی شب نیز تیره نمی‌شود.

خواص سنگ زبرجد

خواص نگین سنگ زبرجد بسیار زیادند و در احادیث نیز به خواص آن اشاره‌های زیادی شده است. در یکی از احادیث امام رضا ذکر شده که انگشتر زبرجد زنانه یا انگشتر زبرجد مردانه باعث آسانی و گشایش می شود. به صورت کلی، خواص این سنگ از لحاظ مختلفی عنوان شده که در ادامه به برخی از مهمترین آنها اشاره می‌کنیم.

  • خواص سنگ زبرجد از لحاظ ذهنی و عاطفی: این سنگ کریستالی دارای انرژی فوق العاده‌ای برای تثبیت روحیه و ایجاد حس شادی در انسان است. از این سنگ می‌توان برای از بین بردن انرژی‌های منفی و کنار گذاشتن رفتارهایی مثل کینه و دشمنی به کار برد.
  • خواص شفابخش سنگ زبرجد: ذات این سنگ را شفابخش، پاک و نورآور معرفی می کنند که می تواند حس آرامش و امنیت را در افراد ایجاد کند. یکی از تاثیرات این سنگ، آرامش قلب و رها شدن انسان از حس حسادت است.
  • خواص درمانی جسمانی: پزشکان در گذشته از این سنگ برای رفع مشکلات گوارشی در اندام‌های داخلی بدن مثل کبد، مثانه و صفرا استفاده می‌کردند. از دیگر تاثیرات این سنگ روی بدن می‌توان به بالا بردن قدرت، کمک به متابولیسم بدن، کاهش تب در بدن، پاکسازی و روشن شدن پوست، کاهش دردهای عضلانی و بهبود عملکرد در سیستم کلیوی اشاره کرد.

خواص سنگ زبرجد

تشخیص سنگ زبرجد اصل

برای تشخیص سنگ زبرجد اصل از تقلبی باید یک سری اطلاعات و نکات از ساختار و ویژگی های این سنگ را از قبل داشت. البته کمک گرفتن از یک فرد کارشناس در این زمینه نیز می‌تواند مطمئن‌ترین روش تشخیص نمونه‌های اصل باشد. برخی از نکاتی که می تواند به تشخیص سنگ زبرجد اصل از نمونه‌های تقلبی کمک کند، شامل موارد زیر می باشد.

  • برای تشخیص نمونه اصل از تقلبی می توان از نور آفتاب و مهتابی استفاده کرد. با قرار دادن نمونه اصل زیر نور آفتاب و سپس نور مهتابی، رنگ آن نباید تغییر کند.
  • نمونه‌های اصل می‌توانند طیف‌های متنوعی از رنگ سبز را داشته باشند که بین سبز روشن تا زیتونی متغیر است.
  • شناخت اینکلوژن یا ناخالصی‌های زبرجد که مهمترین آنها نیلوفر آبی یا Lilipad است که شبیه نیلوفر آبی است و فقط در سنگ زبرجد وجود دارد.
  • سنگ زبرجد نمونه آزمایشگاهی ندارد و فقط باید دقت کنید سنگ بی‌ارزش دیگری را به جای زبرجد به شما نفروشند.
  • جنس این سنگ ترد و شکننده است و تراش آن معمولا طبیعی است. این سنگ به شکل‌های مختلف دایره‌ای، بیضی و امرالد و برلیان برش می‌دهند.

تشخیص سنگ زبرجد اصل

سنگ زبرجد برای چه ماهی است

سنگ زبرجد نیز مانند سایر سنگ‌های قیمتی به یکی از ماه‌های سال نسبت داده شده است. این سنگ به عنوان سنگ ماه تولد مرداد شناخته می‌شود که هر چقدر رنگ سبز آن تیره‌تر یا سیرتر باشد، ارزش بالاتری دارد. این سنگ را بهترین نمونه برای زنان متولد مرداد ماه معرفی کرده اند که استفاده از آن به عنوان گردنبند زبرجد زنانه خواص فوق‌العاده‌ای نیز دارد. سنگ‌های قیمتی دیگری نیز برای متولدین این ماه پیشنهاد می‌شوند که زبرجد یکی از بهترین‌ها به شمار می‌آید.

شارژ و پاکسازی سنگ زبرجد

شارژ و پاکسازی سنگ زبرجد نیز ماند بسیاری از سنگ‌های قیمتی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید هر چند وقت یکبار انجام گیرد. روش‌های مختلفی برای شارژ آن پیشنهاد می‌شود که یکی از این روش‌ها، استفاده از پارچه نخی نم‌دار است. در این روش، سنگ میان پارچه نخی کاملا تمیز قرار داده می‌شود و سپس باید منتظر ماند تا سنگ به صورت کامل خشک شده و هیچ اثری از رطوبت در آن باقی نماند. انجام این مرحله برای تخلیه انرژی‌هایی است که در سنگ وجود دارد. بعد از خشک شدن کامل سنگی که داخل پارچه نخی قرار گرفته، حالا باید آن را به مدت نیم ساعت جلوی نور خورشید قرار داد. انجام این کار باعث شارژ سنگ شده که می توان دوباره با توجه به نیاز خود، آن را به کار برد. برای پاکسازی سنگ زبرجد نیز می‌توان از یک پارچه نخی نرم و مواد شوینده ملایم استفاده کرد.

شارژ و پاکسازی سنگ زبرجد

روش نگهداری سنگ زبرجد

سنگ زبرجد در مقایسه با بسیاری از سنگ‌های قیمتی دیگر دارای ساختار نرمتری است که باید به درستی از آن نگهداری کرد تا آسیبی به آن وارد نشود. برای جلوگیری از آلودگی بیش از حد این سنگ، بهتر است آن را در جعبه‌های مخصوص نگهداری کرد. شستن آلودگی سطحی این سنگ نیز با مواد شوینده ملایم باعث می شود تا درخشش و زیبایی آن چند برابر شود. هنگام استفاده از زیورآلاتی که دارای سنگ زبرجد هستند، باید دقت کرد که فشار زیادی به آنها وارد نشود.

کشورهای محل استخراج سنگ زبرجد

سنگ زبرجد از معادن بسیار زیادی در کشورهای مختلف استخراج می‌شود که اصلی ترین و قدیمی ترین آن در جزیره سنت جان مصر قرار دارد. از دیگر کشورهای مهم برای استخراج این سنگ قیمتی ارزشمند، می توان به پاکستان، چین، آمریکا، برزیل، استرالیا، نروژ و آفریقای جنوبی اشاره کرد. البته زیباترین گونه های این سنگ در معادنی از کشورهای پاکستان و افغانستان استخراج می شود که از ارزش قیمتی بالایی نیز برخوردار هستند. نمونه‌ای که در آمریکا استخراج می‌شود نیز دارای رنگ قهوه‌ای روشن مایل به زرد بوده که در بین سرخپوستان آن منطقه بسیار محبوب است.

کشورهای محل استخراج سنگ زبرجد

قیمت سنگ زبرجد

در زمان خرید سنگ زبرجد قیمت سنگ آن ممکن است به دلیل تنوع در اندازه‌ها، رنگ‌ها، شفافیت، کیفیت، منبع استخراج و نوع بازار متفاوت باشد. این سنگ در بازار معمولاً با واحد قیراط ارزیابی می‌شود.
لازم به ذکر است که قیمت‌ها ممکن است با تغییرات نرخ ارز، تقاضا و عرضه در بازار جهانی تغییر کنند.
جهت مشاهده قیمت سنگ زبرجد می توانید به صفحه محصولات مراجعه نمایید.

محصولات زبرجد گوهرینو:

انگشتر زبرجد زنانه نقره کد 526

1,540,000 تومان
انگشتر زبرجد زنانه نقره با سنگ طبیعی با رنگ و کیفیت عالی، جنس رکاب این انگشتر زنانه، نقره عیار 925

انگشتر زبرجد زنانه نقره کد 528

1,740,000 تومان
انگشتر زبرجد زنانه نقره با سنگ طبیعی با رنگ و کیفیت عالی، جنس رکاب این انگشتر زنانه، نقره عیار 925

انگشتر زبرجد زنانه نقره کد 383

920,000 تومان
جنس رکاب این انگشتر زنانه، نقره عیار 925 است که با آب رادیوم روکش شده و نگین آن هم زبرجد

گردنبند زبرجد زنانه نقره کد 559

1,850,000 تومان
گردنبند زبرجد زنانه نقره با سنگ طبیعی با رنگ و کیفیت عالی، جنس قاب این گردنبند زنانه، نقره عیار 925

نگین زبرجد طبیعی کد 127

2,680,000 تومان
نگین زبرجد طبیعی با رنگ طبیعی و کیفیت بسیار عالی با وزن 3.8 قیراط و ابعاد 11 میلی متر در

نگین زبرجد طبیعی کد 126

2,650,000 تومان
نگین زبرجد طبیعی با رنگ طبیعی و کیفیت بسیار عالی با وزن 3.75 قیراط و ابعاد 10 میلی متر در

انگشتر زبرجد مردانه نقره کد 365

1,700,000 تومان
انگشتر زبرجد مردانه با نگین با کیفیت و شفافیت عالی و طبیعی، جنس رکاب این انگشتر مردانه، نقره عیار 925

گردنبند زبرجد زنانه نقره کد 303

2,050,000 تومان
گردنبند زبرجد زنانه نقره ، نقره آب رادیوم شده و سیاه نمی شود. وزن 3.96 گرم ابعاد 3.4 سانتی متر

دیدگاهتان را بنویسید