خواص سنگ ها

انواع سنگ فیروزه نیشابور + فیروزه عجمی و فیروزه شجری چیست؟

انواع سنگ فیروزه نیشابور

انواع سنگ فیروزه را بشناسیم.

سنگ فیروزه یک سنگ قیمتی و نیمه قیمتی است که اغلب به رنگ‌ آبی شناخته می شود ولی رنگ های دیگری هم دارد. سنگ فیروزه از نظر شیمیایی یک فسفات مس آلومینیمی است و عمدتاً در معادنی در کشور‌های مختلف دنیا به دست می‌آید، از جمله ایران، آمریکا، روسیه، مصر، چین، و تاجیکستان.

فیروزه به عنوان یک سنگ زیبا و باارزش و به خاطر اعتقادات به خواص آن از زمان‌های قدیم در ساخت جواهرات و تزئینات استفاده می‌شود. از زمان باستان، این سنگ در انواع مختلف زیورآلات، آثار هنری، و اشیاء تزئینی به کار رفته است.

سنگ فیروزه را می توانیم بر اساس سه الگوی، رنگ، شکل طاهری و منطقه جغرافیایی استخراج آن دسته بندی کنیم که می خواهیم در این مقاله این سه الگو را بررسی کنیم.

رنگ های فیروزه

انواع سنگ فیروزه بر اساس رنگ

بیشتر مردم سنگ فیروزه را با رنگ آبی می شناسند که رنگی هم با نام آبی فیروزه ای داریم ولی بر خلاف تصور، سنگ فیروزه به جز رنگ آبی رنگ ‌های دیگری هم دارد. سبز، سبزآبی و سفید رنگ های دیگری از فیروزه هستند.

رنگ‌های مختلف فیروزه به علت ترکیبات موجود در آن است. سه فلز اصلی در ترکیبات سنگ فیروزه آهن، مس و آلومینیوم است.

اگر میزان مس در ترکیب سنگ فیروزه بیشتر از آهن و آلومینیوم باشد رنگ آن آبی می شود.

اگر میزان آهن در ترکیب سنگ فیروزه بیشتر از مس و آلومینیوم باشد رنگ آن سبز می شود.

اگر میزان مس و آهن در ترکیب فیروزه مساوی و بیشتر از آلومینیوم باشد رنگ آن سبزآبی می شود.

اگر میزان آلومینیوم در ترکیب فیروزه بیشتر از آهن و مس باشد رنگ آن آبی خیلی کمرنگ متمایل به سفید می شود.

از نظر ارزش‌گذاری، قیمت سنگ فیروزه با رنگ آبی نسبت به دیگر رنگ‌ها بالاتر است و رنگ سفید نسبت به بقیه رنگ‌ها قیمت پایین تری دارد.

رنگ سبز و سبزآبی در بین خانم‌ها طرفدار بیشتری دارد و معمولا در زیورآلات زنانه بیشتر استفاده می‌شود خصوصا زمانی که قرار است با طلای زرد ساخته شود.

دسته‌بندی فیروزه بر اساس شکل ظاهری

سنگ فیروزه بر اساس شکل ظاهری به دو گروه اصلی فیروزه عجمی و فیروزه شجری دسته‌بندی می شود که نوع شجری خودش انواع مختلفی دارد که در ادامه برایتان توضیح می دهیم.

انواع سنگ فیروزه

فیروزه عجمی چیست؟

فیروزه عجمی به فیروزه‌ای گفته می شود که از نظر پاکی و خلوص کاملا پاک و بدون هیچگونه ناخالصی و اصطلاحا تمام مغز است.

فیروزه عجمی گرانترین نوع فیروزه است که معمولا کمیاب است و اکثرا در اندازه کوچک وجود دارد. میزان کشف و استخراج فیروزه خالص عجمی در معدن فیروزه نیشابور بسیار کم و در اندازه‌های خیلی کوچک است و البته زیبایی منحصر‌به‌فرد و چشم نواز آن هم باعث شده فیروزه عجمی قیمت بسیار بالاتری نسبت به فیروزه شجری داشته باشد.

البته فقط فیروزه عجمی نیشابوری قیمت بالایی دارد و نمونه‌های فیروزه کرمان و دامغان یا فیروزه آمریکایی و مصری اگر عجمی هم باشند قیمت بالایی ندارند.

سنگ فیروزه عجمی

فیروزه شجری چیست؟

کلمه شجر از زبان عربی به معنای درخت گرفته شده است و فیروزه شجری یعنی فیروزه ای که خطوط و رگه هایی مثل درخت دارد.

فیروزه شجری زیبایی خاص خودش را دارد ولی قیمتش نسبت به فیروزه عجمی پایین تر است. البته خود فیروزه شجری هم انواع مختلفی دارد که بر اساس نوع خطوط و رگه های آن نام گذاری می‌شود.

شناخت سنگ فیروزه اصل و خواص سنگ فیروزه

انواع فیروزه شجری شامل موارد زیر است:

فیروزه شجری ساده

سنگ فیروزه‌ شجری ساده سنگی است که رگه و خطوط و ناخالصی دارد و این رگه ها نامنظم هستند و شکل بهم ریخته ای دارند و البته از نظر زیبایی و قیمت نسبت به بقیه شجرها پایین تر است.

سنگ فیروزه شجری ساده

فیروزه شجری لانه‌زنبوری یا تارعنکبوتی

سنگ فیروزه شجری لانه زنبوری یا تارعنکبوتی سنگی است ک رگه ها و خطوط و ناخالصی دارد و این رگه ها معمولا شکل منظم و زیبایی دارند و شکل لانه زنبور یا تار عنکبوت است که زیبایی خاصی به سنگ فیروزه می‌دهد و این نوع سنگ فیروزه شجری نسبت به نوع ساده قیمت بالاتری دارد و البته بسیار هم زیباتر است.

فیروزه شجری لانه زنبوری یا فیروزه تارعنکبوتی

فیروزه شجری رگه‌ طلایی

سنگ فیروزه شجری رگه‌طلایی سنگی است که رگه و خطوط و ناخالصی دارد و این رگه ها رنگ زرد متمایل به طلایی دارد که موجب زیبایی بیشتر در سنگ فیروزه می شود.

فیروزه شجری رگه طلایی

فیروزه شجری سنگ چاه

سنگ فیروزه شجری سنگ چاه سنگی است که بستر و رگه ها و پشت آن رنگ کاملا سیاه و تیره دارد و تفاوت این نوع فیروزه شجری با بقیه این است که در عمق بیشتری در زیر زمین تشکیل یافته است و البته سختی بالاتری دارد و نسبت به بقیه فیروزه ها سخت تر است و مقاوت بیشتری نسبت به ضربه دارد.

فیروزه شجری سنگ چاه

فیروزه شجری دوپوست

سنگ فیروزه شجری دو پوست سنگ چاهی است که رگه های سفید رنگ دارد و اصطلاحا هنوز کامل نرسیده است. فیروزه دوپوست به مرور زمان و با استفاده کردن، رنگ بهتری پیدا می کند و رنگ آبی کمرنگ آن پررنگ و زیباتر و با کیفیت تر می شود.

فیروزه شجری دوپوست

انواع فیروزه بر اساس منطقه استخراج

در بازار خرید و فروش سنگ فیروزه یکی از استانداردهای ارزش و قیمت گذاری آن، منطقه جغرافیایی استخراج آن است. فیروزه های معروف در بازار بر اساس منطقه جغرافیایی استخراج شده شامل ایران ، مصر، آمریکا و چین هست. البته مناطقی دیگری هم هست ولی این چهار کشور بیشتر مورد توجه هستند. اولین معدن فیروزه جهان در ایران و در شهر نیشابور کشف شده است. زیورآلات قدیمی مانند انگشتر فیروزه زنانه و گردنبند فیروزه زنانه با قدمت چندهزارساله در اطراف شهر نیشابور کشف شده است. در ایران سه معدن اصلی فیروزه وجود دارد که در شهرهای نیشابور، کرمان و دامغان هستند. فیروزه استخراج شده در کرمان و دامغان از نظر رنگ و زیبایی و کیفیت نسبت به فیروزه نیشابور پایین تر هستند.

معدن فیروزه نیشابور اولین و قدیمی ترین معدن فیروزه کشف شده در جهان است و به علت قدمت و کیفیت و زیبایی، سنگ فیروزه آن معروفترین و گران قیمت ترین فیروزه در جهان است که به عنوان یک برند معروف و شناخته شده است.فیروزه های آمریکایی میزان خلوص بالاتری نسبت به بقیه دارند و اصطلاحا سنگ های بزرگ فیروزه مغز در نمونه های آمریکایی زیاد دیده می شود که از نظر رنگ آبی و نداشتن ناخالصی عالی هستند. البته در مورد قیمت گذاری فیروزه ها در مقاله ای دیگر مفصل توضیح خواهیم داد.

فیروزه های چینی کیفیت و زیبایی نسبتا پایین تری نسبت به بقیه فیروزه ها دارند و قیمت خیلی پایین تری هم نسبت به بقیه دارند. فیروزه های مصری از نظر رنگ و ظاهر شباهت زیادی به فیروزه های کرمان و دامغان در ایران دارند. در بازار، سنگ فیروزه با نام های فیروزه نیشابور ، فیروزه کرمان، فیروزه دامغان، فیروزه آمریکایی، فیروزه مصری و فیروزه چینی خرید و فروش می شود.

جهت مشاهده قیمت سنگ فیروزه یا خرید سنگ فیروزه نیشابور می توانید به صفحه محصولات سنگ فیروزه سایت گوهرینو مراجعه نمایید.

محصولات فیروزه گوهرینو:

گوشواره زنانه نقره فیروزه کد 441

3,280,000 تومان
جنس این گوشواره زنانه، نقره عیار 925 است که با رادیوم روکش شده است و نگین آن هم فیروزه نیشابور

گردنبند فیروزه زنانه نقره کد 417

2,300,000 تومان
جنس قاب این گردنبند زنانه نقره عیار 925 است و نگین آن هم فیروزه نیشابور است.

نیم ست نقره زنانه فیروزه کد 449

1,950,000 تومان
این نیم ست زنانه نقره زیبا شامل گوشواره، گردنبند و انگشتر است، جنس این نیم ست زنانه، نقره عیار 925

انگشتر فیروزه زنانه نقره کد 473

560,000 تومان
جنس رکاب این انگشتر زنانه نقره عیار 925 است که با رادیوم روکش شده است و نگین آن هم فیروزه

گردنبند فیروزه زنانه نقره مدل طاووس کد 511

1,450,000 تومان
جنس قاب این انگشتر زنانه نقره عیار 925 است که با رادیوم روکش شده است و نگین آن هم فیروزه

گردنبند فیروزه زنانه نقره کد 566

890,000 تومان
گردنبند فیروزه زنانه نقره با سنگ فیروزه طبیعی نیشابور، جنس قاب این گردنبند زنانه، نقره عیار 925 است که با

گردنبند فیروزه زنانه نقره مارکازیت کد 493

720,000 تومان
جنس قاب این گردنبند زنانه نقره عیار 925 است و نگین آن هم فیروزه نیشابور است.

نگین فیروزه نیشابوری کد 100

390,000 تومان
نگین فیروزه نیشابوری اصل شجری با وزن 2.08 گرم و ابعاد 18 میلی متر در 11 میلی متر

دیدگاهتان را بنویسید